נעמה אלירז
Naama Eliraz
054-6757001
n.eliraz21@gmail.com
neliraz21.wixsite.com/naamaeliraz
@naamaeliraz
מֵעֵין אֲחֵרִים
נקודת המוצא לפרויקט הגמר שלי הייתה שיחה חוזרת ונשנית עם תוכנת הבינה המלאכותית MidJourney, שיוצרת דימויים ויזואליים בהתבסס על בקשות המשתמש. בעקבות הבקשות, התוצאות, התרגום החוזר והשיח הקלוקל ביני לבינה, התהווה מערך ויזואלי משותף שיצרנו יחדיו כמעין מפלצת דו ראשית. כל אלו הובילו אותי לתהות על מהלך היצירה בין האנושי לדיגיטלי, תפקיד האמן וזהותו, מקורו של מעשה האמנות ומקומה של אנושיות ביצירה. הפרויקט מורכב מפסל מרכזי ופרגמנטים נוספים, עשויים כולם חומר. הם פוסלו בהתבסס על דימויים שיצר המידג׳רני לבקשתי: סינתזה בין הפסלים ״הפייטה״ של מיכאלנג׳לו ו״לאוקון ובניו״ שיוצרו אינו ידוע. בחרתי בשני פסלים שנחשבים לפסגה האמנותית של זמנם וחזרתי לגלם את הדימוי הדו ממדי החדש, הממוחשב והמוטעה, בחומר ובטכניקה ידנית. הפסלים המוצגים בפרויקט עשויים מחומר בלבד ומכוסים בטרה סיגילטה, שיטה מסורתית לחיפוי קרמי המעניקה להם נראות של שיש. הפסל חושף את היצירות המקוריות עליהן הוא מתבסס ובה בעת מסתיר את זהותו החומרית בכך שלובש מעטה של מעין-שיש. התוצאה היא מערך פיסולי של סימולקרות, מעין-העתקים פיזיים, מוכרים אך זרים, בתוך ממשות משוללת מקור. הפרויקט מזמן טיול על ציר תולדות האמנות על מנת לדון במציאות החדשה שמתהווה סביבנו, דרך הבינה המלאכותית. בחרתי לבטא את מערכת היחסים הסבוכה המתוארת כאן באמצעות מלאכת הפיסול ולבחון דרכה את החוויה האנושית. (צילום: דניאל אברג׳ל)